Norvégia az én szememmel...

Minden, ami az ERASMUS félév alatt történik... Képeimet a linkblogból érhetitek el eredetiben.

Linkblog

Friss topikok

  • Reja: Nekem nem volt gondom a norvég emberekkel. Sőt, nekem csak pozitív élményeim voltak. Bárkit leszól... (2007.12.27. 11:40) Az első hét Oslóban
  • erosmattila: Hei Flóra, Tusen takk for skrive det =D. Jeg har lært norsk i Oslo! Igen ERASMUS ösztöndíjjal jött... (2007.11.10. 12:15) Az ígéret szép szó…
  • erosmattila: Tusen takk :D (2007.08.28. 08:52) A kalandok folytatódnak...
  • barbi: Szia, mi csak egy rövidebb családi "nyaralást" tervezünk Norvégiába, ill. holnap indulunk :) De n... (2007.08.08. 15:52) Jeg tror ikke
  • Réka: azt hiszem nagyon szerencsés vagy, hogy ilyen szép helyeken járhatsz ;))) fényképezz sokat és tedd... (2007.07.23. 19:03) A mai kirándulás

A kalandok folytatódnak...

2007.08.26. 16:55 | erosmattila | 2 komment

Nos, Kishazánk ünnepének napján itt megkezdődött az oktatás... Én kapásból Vállalati stratégiával indídottam az NHH-s karrierem :). Mivel az óra csak 12:15kor kezdődik, előtte ellátogattam az itteni TO-ra (más mint nálunk, talán ezt felesleges is hangsúlyozni), az itteni nénik tényleg azért vannak, hogy segítsenek. Amúgy az első hetekben mind narancssárga blúzt hordanak, hogy még a folyosón is meg tudd állítani, ha vmi gondod van, ez tényleg nagyon rendes dolog. Jah, és még térképet is csináltak az új diákoknak, hogy megtaláljuk az előadókat... Nos, a diákigazolványra sajnos még várni kell (állítólag 700 új készül, ezért tart sokáig...), ami viszont ahhoz kell, hogy nyomtathass (pl. a validation form miatt lenne sürgős)... Visszatérve a vállstratra: viccess, a tanár elég laza (a követelmény már kevésbe lesz az...), vmi mikrós beütése is van a tankönyvnek, amit nem igazán akarok megvenni, majd később arról, hogy miért... Az angolomat igen csak le kell porolni, hogy ne veszítsem el a fonalat lépten nyomon, de eddig olyan végzetes félreértés nem adódott (legalábbis nem tudok róla :)). 2-szer 45 perc gyönyör után következett a másik kedvenc: Vállalati pénzügyek (kedves csopitársak, ha majd magyarul tanuljátok az MVP2-őt és elegetek lesz, gondoljatok rám, hogy én mindet angolul nyomom... nem önszántamból, hanem mert muszáj vmit elfogadtatni otthon :(). A tanár egy fiatal svéd pasi, baromi jól nyomja az angolt (nem csoda, Amerikában tanult...) Breary-Myers a szívecsücske... Ezzel vége is lett a napnak, négyig ugyanis ezt élvezhettük. Jah, azt mondanom sem kell, hogy minden tárgyból beadandó is van (csoportos!), vagy egy nagy, vagy több kisebb... Fincsi lesz! Amúgy ezzel a két tárggyal párhuzamosan van egy másik órám, Marketing és interaktív multimédia, így ezt ezen a héten passzoltam (a tanárokkal ledumáltam emailben, hogy minden második héten járok előadásra. A mailekben megcsillantottam a norvég tudásomat is - tudjátok hátha jó pont, vagy vmi :) - a vp tanár meg is dicsért, ekkor még nem tudtam, hogy svéd :p), szóval így nem tudom, hogy ez milyen, majd holnap ugrik a majom a vízbe... remélem nem csobban túl nagyot... (őszintén, ezt most nem tudom pontosan, miért írtam hozzá, csupán fáradt vagyok, és olyankor sugároznak a "fáradt" gondolatok...).

Az egyetemtől kaptunk egy utalványt jövő hétre egy koncertre, így kedden reggel bementem a városba, hogy valódi jegyre váltsam. Valahogy azon a reggelen nem voltam a helyzet magslatán, mert amire megtaláltam a jegypénztárt, addigra kiderült, hogy nem a jó papírt hoztam magammal... kellemes, jöhetek vissza mégegyszer a világvégére. Aztán visszafelé úgy gondoltam, hogy belefér egy gyors vásárlás óra előtt, de sikeresen a 24-es helyett a 20-as buszra szálltam, ami kicsit egészen más irányba vitt el :) A végállomás vmi hegynek a tetje volt, ott áttszálltam a hamarabb visszafelé menő buszra, a sofőrnő megkérdezte, hogy rossz buszra szálltál? Megkérdezte, hova akartam volan menni, tök rendes volt, elmondta, hogy melyikkel lehet pontosan oda jutni. Elbeszélgettünk, megkérdezte, hogy Osló után mennyire értek a bergeniek nyelvén, Norunn után a második kedves norvég. Még óra előtt Norunn kinyomtatta a validation formomat, és mindent elfaxolt az egyetemnek. 14 órától Fogyasztói magatartás volt, a néni szimpi (jól szituált, "karbantartott öreglány"), természetesen csoportos beadandó, prezentáció a csoport előtt, rengeteg angol cikk amit óráról órára olvasni kell(ene), hálisten ezek fenn vannak a neten. Az NHH-nak tök jó internetes tanulás-támogató rendszere van (It's learning), amire feltöltik a diákat, üzennek az órával kapcsolatban stb. Jah, és a kedvesebb tanárok az összes cikket is felteszik ide... Mert pl. a vp és multimedia tanár jegyzetként kiadta őket, és csak a könyvesboltban érhető el (a könyvtárban nem!), és megvásárolható úgy 12ezer Ft-os áron... Na akkor most a könyv árak: aki megvette 10ezerért anno a Breary-Myerst, az jól tette, itt ugyanis 1214 korona (kemény 40ezer magyar Ft, no comment), a fogymag könyv "csupán" 20ezer, a vállstrat 18ezer épp úgy, mint a márkamenedzsment könyv... Erre mondta találóan Ying a folyóson, hogy míg egy norvég diák azt mérlegeli, hogy ha ezt a könyvet megveszi, akkor este kettővel kevesebb sört iszik... Addig mi, azt kell mérlegeljük, hogy könyvet veszünk, vagy eszünk... Sajnos ez nagyon igaz :( Na, most már megérthetitek, miért nem akarok könyvet venni, jah és sajnos itt a fénymásolás nem olyan "legális", mint a Közgázon.

Még aznap este "nemzetközi vacsorát" tartottunk a mentorainknak köszönet képpen. Tök jó volt, kb. 10 féle különböző nemzeti specialitás került terítékre, volt spanyol tortilla, francia palacsinta, holland kolbászos sárgarépa-krumpli stb. Amíg a terv még péntek volt, addig én gulyással készültem volna (igen, ez az egyetlen szó, amit még itt is tudtak: Hungary - "gulas"), de mivel kedden estig tartott az egyetem, időm nem volt vásárolni, főzni, így elővettem a szekrényből a mézes szilvapálinkát (jobb alkalom nem is adódhatott volna), ígyhát ezzel indídottuk a vacsorát :D, meséltem nekik arról, hogy leginkább ezzel szoktunk pertut inni, ezt annyira készpénznek vették, hogy mire mindenkinek töltöttem, kettesével párbaálltak, tehát mind pertut ittunk :). A legtöbbjüknek ízlett, különösen Isabelle (francia) és Arianna (olasz) értékelte az ízét, sőt még a nevét is próbálták megtanulni...

Itt éppen a fütyülös spanyol reprezentálást láthatjuk, Azahara közreműködésével, azt mondanom sem kell, hogy a fütyülőst kimondani nem igazán tudták, a pálinka szóval is csak Arianna birkózott meg valamelyest :)

Szerda reggel erre ébredtem, csak gondoltam megosztom, szerintem szép/érdekes ez a feloszlóban lévő sűrű köd :)

Ezután jöhetett a négy óra Márkamenedszment, kevésbé éreztem fárasztónak, mint mondjuk a két óra vp-t, talán azért mert ez jobban érdekel :), de itt is a beadandó meg a prezentáció az alap. Ezután újabb két óra vp következett, kész "élvezet". Én még továbbra is lelkesen vártam a levelet Oslóból a nyelvvizsgám eredményével, szorgalmasan nézegettem a postaládámat. De ma eldöndöttem, hogy írok Arne-nak (ő a koordinátor), hogy feladták-e egyáltalán, és örülnék, ha megírná az eredményemet. Erre másnap reggel azt a választ kaptam, hogy ők aug. 13-án (azaz már 10 napja) fealdaták, és biztos jó címet adtam meg?

Így csütörtökön egy kis levelet (norvégul írtam!) hagytam a postásnak a problémámmal, majd bementem Norunnhoz, aki nagyon meglepődött, mert elvileg 1, max két nap lehetne. Ezért Norunn felhívta Arnét, és neki küldenek egy másolatot. Aztán egy újabb mailt kaptam a délután folyamán Olsóból, ugyanis visszakapták a levelet, olyan megjelöléssel, hogy a "címzett ismeretlen", ez nagyon kedves (jelzem, hogy kaptam már ide levelet, tehát tudnak rólam)... Tehát megint Norunn, hogy neki küldjék... Majd elmeltem vásárolni az ICA nevű hiper-szerű marketbe, itt végre elfogadták a Mastercardot (igaz plusz 4 NOK-ot számoltak fel érte, nem tudom ez milyen rendszer), visszafelé bementem a postára, hogy vajon miért kellett visszaküldjék a levelet... A bácsi nagyon nem értett angolul, de töltetett velem egy címbejelentő papírt a biztonság kedvéért :). Mikor visszaértem a koliba, épp akkor volt ott a postás autó, "megtámadtam" a nénit, hogy mi van a levelemmel... Ő addigra már eltette a levelemet, hogy utánna nézzenek (és érthetően fogalmaztam norvégul :D), ő végképp nem értett angolul, de megkérdezte, hogy értek-e norvégul. Vicces volt, kézzel-lábbal de boldogultunk. Most már csak azt várom, hogy Norunn megkapja a leveleket... Jah, és a nyelv-vizsgaeredmény, nagyon büszke vagyok magamra A osztályzatot kaptam :D (ez a legjobb a norvég hatos skálán, ugyanis ők A-Fig értékelnek).

Pénteken nincs órám :), csak pihentem. Este visszamentem az egyetemre meghallgatni a diákszervezetek bemutatkozó ("önfényező") előadásait, pl. ajánlottak olyan lehetőséget, hogy 400ezer Ftért mehetünk szilveszterezni Mexico citybe, viszont szimpatizálok az egyetemi "Fotogruppen"-nel, remélem jó lesz. Szombaton bevásárlás volt, főzés (édessavanyú csirkét csináltam, az árába inkább ne menjünk bele, mert kb. 3,5-szerese a magyarnak)... lassan közeleg a csőd... jah, azért is, mert elutaltam az 5 havi kolidíjat (így volt olcsóbb, mert az OTP igen csak megvámol az utalásért)... Apropó, mi van a magyar forinttal? Valaminek történnie kellett, mert csak annyit tapasztalok, hogy mindenért még többet kell fizessek, mint korábban :S (pl. így a koli sem 396ezer, hanem 402ezer lett). A velős megjegyzéseket megelőzendő: a közgazdasági hátterével tisztában vagyok - köszönhetően a pénzügytan 4-esnek ;), a /politikai/ okára lennék kíváncsi)...

A bejegyzés trackback címe:

https://ematinnorway.blog.hu/api/trackback/id/tr55148034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lodovik Trema · http://lodovik.blog.hu 2007.08.28. 04:49:08

Nagyon jó blog. A Dánia Inside mellé tettem. Csak így tovább!
süti beállítások módosítása